E32

BMW E32 to druga generacja BMW serii 7 - najbardziej luksusowego modelu BMW. Jej produkcję rozpoczęto w 1986 roku. Początkowo był dostępny tylko model 735i z silnikiem M30. Następnie pojawiły się w sprzedaży modele 730i oraz 750i. W marcu 1991 pojawił się na rynku model 730i z silnikiem M60 a parę miesięcy później model 740i. Produkcję modelu E32 zakończono w kwietniu 1994 roku.

Model ten oferował bardzo bogatą listę wyposażenia dodatkowego, na której znalazły się mi. telefon, lodówkę, podgrzewane zamki, elektroniczny system kontroli trakcji i system wzmacniający docisk wycieraczek do szyby przedniej przy wyższych prędkościach, dwustrefową klimatyzację, elektrycznie sterowane fotele przednie (wraz z pamięcią ustawień dla kilku kierowców), elektryczną tylną kanapą (łącznie z elektrycznymi zagłówkami), podgrzewanie wszystkich foteli (łącznie z oparciami), EDC – system zmiany twardości zawieszenia, PDC – system wspomagający parkowanie (parktronic), serwo-tronic – system zwiększający twardość układu kierowniczego wraz ze wzrostem prędkości, tempomat, webasto – ogrzewanie postojowe, fotochromatyczne lusterka (wewnętrzne i zewnętrzne), domykanie klapy bagażnika, elektryczne rolety szyb tylnych, szklany szyberdach, worek na narty, kompletne wykończenie wnętrza skórą (łącznie z tunelem środkowym, boczkami czy deską rozdzielczą), drewniane listwy wewnętrzne, dyferencjał o zwiększonej sile tarcia (tzw. szpera – 25%), podgrzewane dysze spryskiwaczy szyby przedniej, spryskiwacze przednich reflektorów oraz halogenów, elektryczną regulację kolumny kierowniczej, podgrzewanie przedniej szyby, podwójne szyby (zapewniające lepszą izolację cieplną oraz wyciszenie wnętrza auta), moduł komfortu – automatyczne domykanie szyb oraz szyberdachu po zamknięciu samochodu, OBC – komputer pokładowy pokazujący wiele parametrów dotyczących pracy samochodu - 2 x śr spalanie, zasięg, średnia prędkość, godzina dotarcia do celu itp.

Wady i zalety poszczególnych silników w E32:

Silniki M30 3.0 i 3.5 litra:

    Zalety:
  • prosta konstrukcja, 2 zawory na cylinder, 6 cylindrów, jedna głowica - tani potencjalny remont silnika
  • bardzo dobre osiągi silnika M30B35 (3.5 litra) w połączeniu ze skrzynią manualną
  • dobrze pracująca, trwała, 4-ro biegowa skrzynia automatyczna, stosunkowo tania w ewentualnej naprawie i eksploatacji (litr oleju Dextron II kosztuje tylko 25 pln do innych skrzyń nawet 100 pln)
  • niskie zużycie paliwa w trasie - biorąc pod uwagę klasę auta i rok produkcji
  • bardzo wysoka trwałość silnika - większość jednostek bez problemu osiąga 600 000 km bez wymiany pierścieni tłokowych
  • brak hydraulicznych popychaczy zaworów - co bywa zaletą bo w przypadku aut które mają duży przebieg hydrauliczne popychacze nadają się tylko do wymiany - zazwyczaj bardzo kosztowna operacja
  • bardzo dobry przebieg momentu obrotowego, przy 1000 rpm M30B35 dysponuje już prawie 240 Nm a potem moment tylko rośnie do osiągnięcia max równego 305 Nm lub 315 Nm w zależności od wersji - duża elastyczność - parametry godne nowoczesnego silnika diesla - tylko dźwięk ładny
  • możliwość tuningu poprzez przerobienie wersji 211 KM na 220 KM i dalszej poprzez chip tuning - sprzedawcy z ebay.de podają 245KM i 348NM
    Wady:
  • stosunkowo wysokie spalanie w mieście - wg dzisiejszych norm EU wyszłoby około 18 - 21 benzyny na 100 km
  • konieczność dość częstej regulacji luzów zaworowych (w starszych samochodach najlepiej co 20 kkm) - nie jest to czynność skomplikowana ani druga ale trudno znaleźć mechanika który to dobrze zrobi - ale jeśli zrobi zazwyczaj kosztuje to około 50 pln. W przypadku długotrwałego braku regulacji zła praca silnika, wysokie zużycie wałka rozrządu lub pękanie dźwigienek zaworowych
  • automatyczna skrzynia biegów która dość znacznie ogranicza potencjał mocnego silnika
  • w samochodach z manualną skrzynią biegów z kołem dwumasowym (wiekszość egzemplarzy M30) zdarzające się problemy z kołem dwumasowym ze względu na wiek pojazdu - koszt nowego to parę tyś. zł - istnieje jednak zastąpienia kołem jednomasowym - jednak oryginalne używane jest trudno dostępne

Silniki M60 3.0 i 4.0 litra:

    Zalety:
  • nowoczesna konstrukcja 4-ro zaworowa - mniejsze spalanie w mieście
  • nowoczesna skrzynia automatyczna 5-cio biegowa nie ograniczająca tak osiągów jak 4-ro biegowy automat
  • wysoka trwałość jednakże nie tak duża jak silników M30
    Wady:
  • złożoność konstrukcji (dwie głowice, 4 zawory na cylinder, hydrauliczne popychacze zaworowe) wpływa na znacznie wyższy koszt ew. remontu kapitalnego niż w silniku M30

E32

Silniki benzynowe
Nazwa modelu 0 - 100 km/h Średnie zużycie paliwa
E32 730i
(1986 - 1994) 2986 cm3 188 KM
9,30 s. 11,10 l / 100 km (ECE)
E32 730i (bez katalizatora)
(1986 - 1994) 2986 cm3 197 KM
8,90 s. 11,00 l / 100 km (ECE)
E32 730i (V8)
(1992 - 1994) 2997 cm3 218 KM
8,50 s. 11,10 l / 100 km (ECE)
E32 730iA
(1986 - 1994) 2986 cm3 188 KM automat
10,60 s. 11,70 l / 100 km (ECE)
E32 730iA (V8)
(1992 - 1994) 2997 cm3 218 KM automat
9,30 s. 10,90 l / 100 km (ECE)
E32 735i
(1986 - 1992) 3430 cm3 211 KM
8,30 s. 11,40 l / 100 km (ECE)
E32 735i (bez katalizatora)
(1986 - 1992) 3430 cm3 220 KM
7,90 s. 11,10 l / 100 km (ECE)
E32 735iA
(1986 - 1992) 3430 cm3 211 KM automat
9,10 s. 12,10 l / 100 km (ECE)
E32 735iL
(1987 - 1992) 3430 cm3 211 KM
8,30 s. 11,60 l / 100 km (ECE)
E32 740i
(1992 - 1994) 3982 cm3 286 KM automat
7,40 s. 11,90 l / 100 km (ECE)
E32 750i
(1987 - 1994) 4988 cm3 300 KM automat
7,40 s. 13,30 l / 100 km (ECE)

E32LONG

Silniki benzynowe
Nazwa modelu 0 - 100 km/h Średnie zużycie paliwa
E32 735iAL
(1987 - 1992) 3430 cm3 211 KM automat
9,10 s. 12,10 l / 100 km (ECE)
E32 740iL
(1992 - 1994) 3982 cm3 286 KM automat
7,40 s. 11,90 l / 100 km (ECE)
E32 750iL
(1987 - 1994) 4988 cm3 300 KM automat
7,40 s. 13,60 l / 100 km (ECE)